bröd i gjutjärnsgryta

Alltså jag gjorde det finaste och godaste brödet häromdagen i mammas nya gjutjärnsgryta. Blev så mallig och stolt för att det såg så proffsigt ut! Gott var det också med sina krispiga kanter.
Använde mig bara av 7 dl mjöl, 3,5 dl vatten och en halv tesked torrjäst och lite salt på det. Sen valde jag att ha i valnötter för det är ju så gott! Blandade ihop allting och lät det jäsa i en bunke under folie i 12-18 timmar. Sen fick grytan stå i en 230 graders varm ugn i en halvtimme och sen la jag i den fint jästa degen som jag hade format så runt jag kunde och lät grytan med lock på stå i ugnen i ytterligare en halvtimme. Efter det tog jag av locket och lät den gräddas och få en fin yta i en kvart till. Blev helt stolt och mallig sen när det var klart för det blev så himla fint och såg verkligen ut som bageribröd! Så himla simpelt och så roligt att göra.
Nu får ni testa vetja!

Kommentarer
Postat av: Yvonne

A, men vad gott det ser ut! Så har jag aldrig testat att baka bröd...Kram!

2012-12-31 @ 13:36:52
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: soffie

å va FINT bröd min goa dotter:)

2013-01-02 @ 22:07:05
URL: http://soffie69.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0